Historie van de Frisian Queen

De Frisian Queen (hekraderboot) is gebouwd door Friese Skûtsjefamilie Meeter. Wij hebben in Duitsland een casco gekocht en zijn aan de slag gegaan. Drie jaar lang was de hele familie betrokken bij de bouw van de Frisian Queen. Het moest een gezellig schip worden met een bijzondere uitstraling en een nostalgische sfeer, dat lukte!

De historie van de raderboot

Raderboten zijn in het begin van de 19e eeuw ontstaan door de opkomst van de stoommachine. Amerikaanse raderboten hebben meestal een schoepenrad aan de achterzijde. Zo ook de Frisian Queen. Europese raderboten hebben meestal twee schoepenraderen aan de weerzijden van het schip.

Raderen belemmeren de ruimte om af te meren, te laden en te lossen. Hierdoor is dit scheepstype in ongebruik geraakt. Ook zijn de raderboten minder geschikt voor varen in de open zee. Dit omdat de raderen door golfslag wisselend dieper, dan wel minder diep in het water liggen. Hierdoor krijgt de boot een waggelende of een schokkerige aandrijving. In ondiep water met zandbanken, zoals de Mississippi, is een schoepenrad minder kwetsbaar dan een schroef.